Vai Tev ir bailes spert nākamo soli?


Kad nesen, vadot sieviešu retrītu VISDĀRGĀKĀ PĒRLE, ieturējām maltīti, tad kāda dalībniece man pajautāja, kā es esot izdomājusi doties uz 30 dienu klusuma retrītu.

Izdomājusi?! Ak, to tā nemaz nevar izdomāt!
Atcerējos, kā tas  notika toreiz, 2001.gada pavasarī.

Viss patiesībā sākās daudz agrāk, bet izšķirošais pagrieziena punkts tomēr bija tas, ka pieteicos uz piecu dienu rekolekcijām (retrītu) kādā sieviešu klosterī. Vārdu sakot, atvērto  durvju dienas klosterī, kas tika rīkotas reizi gadā trešajā marta nedēļā. Mana mamma mani negribēja uz turieni laist, it kā es tur varētu palikt uz visiem  laikiem, bet mani tas neatturēja. Es te varētu gari, plaši un kolorīt aprakstīt, kā tur bija un kā tur jutos, bet sausais atlikums  - tieši tur uzzināju par 30 dienu rekolekcijām (jeb retrītu) klusumā. Lai arī klosterī bija jāievēro klusums, tomēr vienu vakaru bija paredzēta, tā saucamā, rekreācija. Rekreācija nozīmēja, ka tagad drīkstēs runāt un tāpēc visas tikām aicinātas uz  plašāku telpu. Tiesa, vakars  bija ieplānots tā, ka tur mītošās klostermāsas stāstīja par sevi  un kā viņas bija nokļuvušas klosterī un izvēlējušās šo dzīves veidu. Protams, šie stāsti bija domāti, lai arī mūs iedvesmotu iestāties klosterī. Tie bija interesanti, bet mani pārsteidza viens teikums. Viena  klostermāsa savā stāstījumā tā starp citu pieminēja, ka viņa pateicas klostera vadībai, ka  tā esot pagājušā gadā devusi viņai iespēju piedalīties 30 (!) dienu retrītā Vācijā. Oho! Trīsdesmit (!) dienas! To dzirdot, es pie sevis pavīpsnāju:  „Nu ja, nav ko darīt un tad jau var kaut ko tādu atļauties…,” un aizmirsu.

Prāts patiešām necentās šo ideju tālāk  apsvērt, bet tā bija iekritusi sirdī. Kad pēc šī piecu dienu retrīta es biju  atgriezusies ikdienā, šī doma par 30 dienu retrītu kusumā nelika man mieru. Ar katru dienu arvien skaļāk tā skanēja sirdī līdz beidzot sāku interesēties, kas tas ir un  pamazāk dzima vēlēšanās tādā retrītā  nokļūt. Visur, kur meklēju – Lielbritānija, Polija tādas iespējas nebija, bet sirdī skanēja jautājums – vai tad tuvāk nav?

Pašai neko nemeklējot, aprīlī ar  mani sazinājās kāda vīriešu klostera pārstāvis no Lietuvas (manas koordinātes  bija iedevusi viena paziņa) un viņam vajadzēja informāciju, kuru varēju sagatavot, jo agrāk  biju strādājusi par zinātnisko redaktori  un manā  pārziņā  bija bijuši raksti par Latvijas baznīcu vēsturi. Bija jau aprīļa pēdējā nedēļa, kad raksti bija sagatavoti un es sazinājos ar šo cilvēku, un, pārvarot savu atturību, viņam pavaicāju, vai viņš kaut ko zina par 30 dienu retrītu klusumā? Jautājums bija spontāns un es ne uz  ko necerēju, bet biju pārsteigta, kad man pateica, ka tieši maijā viņiem tāds notiks. Re kā! Tagad zināšu, ka ir arī tuvāk, bet sapratu, ka tas gan nav reāli šogad tur nokļūt, jo tikai dažas dienas laika. Tomēr pavaicāju, kādas būtu iespējas nokļūt šādā retrītā? Teica, ka parunāšot ar retrīta vadītāju, un aprīļa pēdējā dienā es jau sēdēju mašīnā kopā ar citiem šī vīriešu klostera  pārstāvjiem un mēs visi devāmies  uz 30 dienu retrītu Lietuvas dienvidos Druskininkos. Joprojām brīnos, kā man izdevās togad sarunāt pārcelt lekcijas, kuras maijā man bija jānolasa vienā augstskolā. Atceros  savu  iekšējo dialogu: „Marika, tu esi traka!  Tu te sēdi mašīnā ar nepazīstamiem vīriešiem un viņi tevi ved  nezin kur… Marika, kas ar tevi notiek?!” Ja mašīna tajā mirklī būtu apstājusies, es būtu  izkāpusi un kaut vai kājām devusies  atpakaļ uz  mājām. Tik nobijusies  un neadekvāti es  jutos, bet  mašīna lielā ātrumā ripoja uz dienvidiem un tas mani atturēja no bēgšanas.

Vēlāk, kad jau pati vadīju retrītus citiem, es ik palaikam uztvēru līdzīgus mēģinājumu bēgt. Es centos  iedrošināt palikt un izturēt, jo citādi mēs varam aizbēgt no būtiskām pārmaiņām  mūsu dzīvē, kas gatavas ienākt, lai sakārtotu mūsu dzīvi un lai mēs beidzot sāktu dzīvot SAVU dzīvi, nevis to, ko  kāds cits  no mums  vēlas.   

Retrīts ir laiks, kad esam paši ar sevi un beidzot varam pievērsties un ieklausīties tajos procesos, kas notiek mūsos. Ikdienā mēs bieži vien bēgam – piemēram, darbā, piesaistē viedierīcēm, fona mūzikā vai troksnī, kas neļauj mums norimt un  noklust u.c.

Vēl šis stāsts māca paļauties un spert soli soli pat tad, ja neredzi, kur tas tevi var aizvest, jo dzīve  ir atrasties ceļā un iet savu ceļu.

Ja es būtu  klausījusi mammai, nebūtu nonākusi  piecu dienu retrītā.          
Ja es nebūtu  pārvarējusi savu atturību un pavaicājusi, nebūtu uzzinājusi  par  retrīta iespēju  Lietuvā.
Ja es būtu apstādinājusi mašīnu, es nebūtu  nonākusi 30 dienu retrīta  vietā.  
Bet  katru reizi es tikai paļāvos un spēru nākamo soli uz pakāpiena, kas man pavērās.  

Kā ir ar Tevi? Vai arī mēdz nobīties no nākamā soļa savā dzīvē, tā neļaujot  ienākt  pārmaiņām? 

Komentāri